Het leven op Curaçao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Celine Joosten - WaarBenJij.nu Het leven op Curaçao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Celine Joosten - WaarBenJij.nu

Het leven op Curaçao

Door: Celine Joosten

Blijf op de hoogte en volg Celine

16 Maart 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon dia, Bon tardi, Bon Nochi (goedemorgen, goede middag, goede avond)

Ik begin steeds meer te wennen aan het leven op Curaçao. De vriendelijkheid van de mensen te zien, te wennen aan de hitte en het dagelijkse leven hier te ervaren. Een aantal punten blijven nog moeilijk zoals het vroege opstaan en de taal. Ik doe mijn best om de taal te leren en te begrijpen. Gelukkig hebben vaak de onderwerpen wel een Nederlandse of Engelse betekenis waardoor ik hier veel uit kan halen. Naast de verbale communicatie, let ik ook op de non-verbale communicatie. Dit is veel meer dan in Nederland. Ter ondersteuning van de uitleg worden er vaak meer handgebaren gebruikt. Ook valt mij tijdens mijn stage op dat er veel projecten worden georganiseerd, vaker uitstapjes en gastsprekers hun verhaal vertellen. Dit is een andere manier van lesgeven en meer hoe ik mijn lessen wil gaan geven. Ik wil later variatie in de lessen gaan geven en ervaringen van deskundigen in mijn les hebben. Hierdoor kunnen de leerlingen beter ervaren hoe ze het vinden.
Naast mijn stage, geniet ik hier natuurlijk goed van het stagiaire leven. Elk weekend een ander strand bezoeken en genoeg naar strandfeestjes en andere uitgaan locaties gaan. Ook in mijn studentenhuis met 40 andere studenten is het nooit saai. Elke dag heeft iemand weer iets te vertellen of gebeurd er weer wat. Zo heeft een huisgenootje vorige week Zika gekregen, een ander heeft de enkelbanden gescheurd, weer een ander is op de scooter naar huis achtervolgd, de banden van de auto zijn lek geprikt. Dit zijn de minder leuke dingen die gebeuren maar dat hoort er hier bij. Vergeleken bij de mooie ervaring hier, is het niks.
Ook is er vorige week een goede vriendin bij mij in huis komen wonen voor de volgende 3 maanden. Het is leuk om eindelijk weer een bekend gezicht te zien en een maatje te hebben. In het huis is het erg moeilijk om te weten wie je kan vertrouwen en wie er voor je klaar staan. Dit maakt mij ook weer sterker op bepaalde gebieden maar zorgt ook voor moeilijke momenten.
Kortom deze ervaring maakt mij bewust van wie ik ben en wat ik nog wil leren op het gebied van stage maar ook als persoon.

Ayo!

  • 18 Maart 2016 - 17:08

    Kees-Jan:

    Hallo Celine,
    Leuk dat je er zoveel van leert! Zou je de volgende keer wat details daarover kunnen geven? Ben ook benieuwd, hoe je volgend jaar je LIO gaat doen...
    Groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2016

Bezoek en op bezoek

16 Maart 2016

Het leven op Curaçao

04 Februari 2016

De eerste week
Celine

Van vrijdag 29 januari tot maandag 13 juni ga ik stage lopen op Curaçao op SBO Nilda Pinto. Dit is MBO school, en dit noemen ze hier een SBO school. Ik ga hier het vak boekhouden, economie en misschien wiskunde geven.

Actief sinds 09 Dec. 2015
Verslag gelezen: 770
Totaal aantal bezoekers 3585

Voorgaande reizen:

09 December 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: